„Rozrywka w mediach”

Na początku tego roku ukazała się publikacja zatytułowana „Rozrywka w mediach” przygotowana przez masze koło. Niżej prezentujemy wstęp do książki, a wszystkich zainteresowanych całością odsyłamy do strony internetowej wydawnictwa Primum Verbum primumverbum.istore.pl.

Teoretyczne rozważania dotyczące kształtu środków masowego przekazu coraz częściej koncentrują się wokół ich funkcji ludycznej. Pierre Sorlin wskazuje na rozrywkę jako podstawowy, obok informacji i wpływu, element triady rządzącej współczesnym rynkiem medialnym. Zabawa staje się więc towarem, który mass media sprzedają, by zaspokoić potrzeby swoich klientów, czyli odbiorców medialnych treści.

Niniejsza publikacja ma na celu skonfrontowanie opinii studentów i doktorantów na temat treści rozrywkowych we współczesnym przekazie medialnym. Monografia prezentuje spostrzeżenia młodych badaczy reprezentujących różne dyscypliny: medioznawstwo, psychologię, pedagogikę, językoznawstwo, socjologię, antropologię kultury czy komunikację społeczną. Głos zabrali przedstawiciele ośrodków akademickich z całej Polski, takich jak: Dolnośląska Szkoła Wyższa, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Szkoła Główna Handlowa, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Uniwersytet Wrocławski, Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu oraz autorzy niezależni.

Jako kryterium porządkowania materiału wybrano rodzaj medium, w którym badano funkcjonowanie treści rozrywkowych. W części prasowej znalazły się artykuły dotyczące początków rozrywki w czasopismach kobiecych przełomu XIX i XX wieku oraz wykorzystania elementów informacyjnych i rozrywkowych w celu zaprezentowania różnych sposobów opisywania tego samego wydarzenia.

Dwa opracowania umieszczone w rozdziale dotyczącym radia poświęcone są analizie felietonów Tomasza Olbratowskiego – ich autorzy skoncentrowali się na językowych środkach ośmieszania i budowania komizmu. Badacze skupili się także na scharakteryzowaniu audycji rozrywkowych w radiu RMF FM, opisie realizacji funkcji rozrywkowej w sformatowanych rozgłośniach radiowych czy sposobach istnienia satyry i satyryczności w radiu. Dwie prace analizują zjawiska pogranicza: opisują relacje między rozrywką a edukacją oraz między rozrywką a publicystyką.

Część trzecia obejmuje zagadnienia związane z szeroko rozumianą rozrywką telewizyjną. Można w niej znaleźć teksty poświęcone programom kabaretowym analizowanym w kontekście nauczania cudzoziemców i tematyki genderowej, krajowym i międzynarodowym festiwalom muzycznym oraz zjawisku infotainmentu rozpatrywanemu w oparciu o ramówkę rodzimego nadawcy oraz przykłady z telewizji amerykańskiej. Serialowe produkcje telewizyjne ze Stanów Zjednoczonych oraz z Wielkiej Brytanii posłużyły z kolei do zaprezentowania sposobu oddziaływania tego typu przekazu na jego odbiorców, szczególnie tych młodych. Przedmiotem badawczego oglądu stała się również oferta programowa skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym. Autorzy tekstów zawartych w niniejszej monografii skupili się także na rozrywkowym entourage’u telewizyjnych prognoz pogody, programów tanecznych, reklam z udziałem osób starszych czy też kampanii politycznych na przykładzie wyborów parlamentarnych z 2011 roku. Dość specjalistyczne spojrzenie prezentuje z kolei tekst poświęcony segmentacji rynku telewizyjnego i tworzeniu tematycznych kanałów rozrywkowych. Nieco szerszą perspektywę przyjęli zaś autorzy dwóch artykułów poświęconych wpływowi wywieranemu przez programy rozrywkowe na widzów, biorąc pod uwagę zarówno pozytywne, jak i negatywne aspekty ludyczności.

W części internetowej możemy przyjrzeć się teatrowi internetowemu, prowokacyjnym kampaniom reklamowym z udziałem kobiet oraz nowemu zjawisku w kulturze, jakim jest sexting. Nie zabrakło również artykułów charakteryzujących portale społecznościowe, analizujących wypowiedzi na Facebooku, omawiających współczesne internetowe serwisy rozrywkowe na przykładzie Demotywatorów.pl, opisujących sposoby przyciągania odbiorców przez portale internetowe czy przybliżających sylwetki polskich celebrytów i celenetów.

Mamy nadzieję, że podjęcie tematu rozrywki w mediach, który do tej pory nie doczekał się kompleksowego i interdyscyplinarnego opracowania, pozwoli zapoczątkować dalsze rozważania nad istotą tego zjawiska, prowadząc do innych niż dotychczas ustaleń i stawiając nowe tezy badawcze.

Książka ukazała się staraniem Studencko-Doktoranckiego Dziennikarskiego Koła Naukowego Uniwersytetu Łódzkiego, nad którym opiekę sprawuje prof. nadzw. dr hab. Elżbieta Pleszkun-Olejniczakowa.

Katarzyna Burska

Paulina Czarnek


Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

%d blogerów lubi to: